DIY Jaartraject:
ga lekker zelf boekhouden!

😅

Voor capabele ondernemers die zich nu heel incapabel voelen als het om boekhouden gaat

Ik leer jou precies wát je moet doen, wanneer en waarom. Zeg maar bye bye angst voor boetes of misgelopen belastingvoordeel en hallo inzicht en empowerment! 🔥

Je gaat je cijfers niet alleen begrijpen, maar je gaat er óók van genieten dat je eindelijk weet hoe je er financieel voor staat en leert op basis daarvan betere keuzes maken.

Het moet, het is stom, en het blijft terugkomen. Don’t shoot the messenger 👿

Boekhouding staat nu in hetzelfde rijtje als je was en het onkruid in je tuin. Blauwe enveloppen zijn een instant bron van stress. Dingen betalen, waarvan je geen idee hebt of het wel klopt, voelt niet echt empowering, maar je hebt weinig keus.

Het kost je tijd, energie plus geld én het levert je niks op.
Een business coach zou zeggen: SCHRAPPEN die handel 😛
Kon dat maar!

De hele rambam uitbesteden is natuurlijk een optie, maar dan snap je er nog steeds niks van, blijft het een van de meest gehate items op je eindeloze takenlijst en kost het je onnodig veel geld.

En weet je..
HET IS ECHT NIET ZO MOEILIJK.

Het is tijd om de controle te pakken over je geld en je bedrijf 💪

Je bent echt te slim om je als een slachtoffer van de Belastingdienst te laten behandelen and you know it. We gaan korte metten maken met die onnodige onzekerheid en gebrek aan controle!

Je zal zien dat je veel makkelijker beslissingen kunt nemen en de juiste richting kunt bepalen als je deze rem eraf getrokken hebt. Knowledge is powerrr.

JA! Ook jij kan met twee vingers in je neus je boekhouding bijhouden. Je hebt alleen iemand nodig die jou (als een dummie 🙃) bij de hand neemt.

Hi, ik ben Ilse Vinck aka ‘De Bewuste Boekhouder’, maar Ilse de ‘Jip en Janneke’-boekhouder had ook gekund

Ik zeg niet eens debet en credit, maar links en rechts 😅
Simpeler ga je het niet krijgen.

Ik ben er voor capabele ondernemers die in veel dingen goed zijn, maar hun kop in het zand steken als het op hun boekhouding aankomt. Trust me, daar kan je bussen mee vullen 😆

Juist omdat je zo capabel bent, vind je het gênant dat je zo weinig snapt van je eigen cijfers. Ik ben hier om je te vertellen dat er no shame is. Boekhouden is gewoon (nog) niet jouw ding.

Ik ben een soort vuilnisbakkenras. Een kruising tussen een leerkracht (mijn vader) en een boekhouder (mijn moeder). De eerste jaren van mijn werkende leven stond ik voor de klas en daarna ging ik mijn moeder achterna. Van de hele dag bonnen en facturen wegrammen werd ik alleen niet blij, dus ging ik mijn skills combineren.

Dingen heel simpel uitleggen kan natuurlijk alleen als je zelf ook heel capabel bent 😊

Ik ben erkend MoneyMonk en MoneyBird adviseur

    Ik hielp meer dan 125 ondernemers met zélf boekhouden

    Ik studeerde van alles: Pabo, Pedagogiek, PDB en MBA

Ik deed jarenlang de gehele boekhouding voor anderen

I’m not your suffe ‘hier-heb-je-mijn-hele-teringzooi-vertel-me-maar-gewoon-wat-de-schade-is’ boekhouder

Mijn eigen boekhouding vind ik een feest, maar die van jou mag je zelf doen 😝. Informatie verwerken uit het verleden, voor iemand die er niet naar omkijkt, er niks van snapt en er ook het liefste niks over wil horen 😅 vind ik zonde van mijn tijd.

Ik geef jou veel liever alle ins & outs en tips & tricks om het zelf te doen.
Zodat ook voor jou boekhouden een feestje wordt. Ook als je nu denkt dat ik niet goed bij m’n hoofd ben 😁

 

In tegenstelling tot de Belastingdienst
kan ik het namelijk wél leuker maken 🥳

🤗 Zij gingen je voor

duidelijk en simpel

Ilse heeft mij vanaf het begin geholpen met mijn boekhouding. Ze legt alles duidelijk en simpel uit, zodat je het daarna zelf kunt oppakken. Hierdoor weet ik precies waar ik mee bezig, kost mijn boekhouding me weinig tijd en heb ik inzicht in mijn cijfers.

Seya van Geneijgen – Bergolte

Fotograaf & Content Creator, SB Fotografie

gewonemensentaal

Ilse bezit de gave van het uitleg geven in gewonemensentaal, waarschijnlijk als gevolg van jarenlang voor de klas staan in het basisonderwijs. In elk geval komt het nogal goed van pas als je als een eigen onderneming begint met nul verstand van boekhouding.

Evelien van Baalen

Educatief ontwikkelaar/Taalkundige, de Graszanger

ook erg gezellig

Ilse is erg kundig, denkt met je mee en neemt de tijd voor je. Ze geeft je het vertrouwen dat het goed komt zodat er direct rust in de tent komt. Onderweg leer je ook hoe het hele belastingverhaal werkt. En als laatste (niet onbelangrijk) is het ook erg gezellig om met Ilse samen te werken!

Gopal Appelman

Innovatie Consultant, S.N.G. Appelman Onderneming

makkelijk en veilig

Samen met Ilse startte ik met Moneymonk en wat was dat een verademing!

Mijn administratie is overzichtelijk en gemakkelijk bij te houden. Ik vind het een heel prettig idee dat mijn aangiften altijd kloppen, maar ook dat ik zelf inzicht heb in hoe mijn bedrijf ervoor staat.

De samenwerking voelt makkelijk en veilig. Je bent in goede handen bij de Bewuste Boekhouder.

Koosje Janssen

Orthomoleculaire MBOG Therapeut,  Kooszorgenloos

Je kan op 2 manieren
met mij aan de slag!

groepsprogramma

1 online kickstart met de groep

4 online workshops met de groep

2 online 1 op 1 sessies voor privé-vragen 

maandelijkse check en feedback op je boekhouding

antwoorden op je vragen krijg je tijdens de workshops of 1 op 1 sessies

je aangifte inkomstenbelasting doen we tijdens een extra 1 op 1

BONUS: drie maanden na afloop van het programma GRATIS toegang tot de maandelijkse online Q&A

Voordeel: de gezelligheid van een groep mede-ondernemers, toch nog een stukje 1 op 1 en lagere kosten.

 

Investering*: 1x €1.399 of 8x €179 (start september) / 15x €95 (start december)

1 oP 1 BIJ DE HAND

1 privé kick-start

4 workshops en maandelijkse check-ins

een persoonlijk potjes plan op maat

een maandelijkse check-in voor feedback op je boekhouding

antwoorden op je vragen krijg je tijdens de workshops of 1 op 1 sessies

de aangifte inkomstenbelasting van jou en je fiscaal partner doen we samen

BONUS: een half jaar na afloop van het programma GRATIS toegang tot de maandelijkse online Q&A

Voordeel: voor niet heel veel extra volledig 1 op 1, een hoger aan-de-hand-neem-gehalte en mij in je broekzak.

 

Investering*: 1x €2.229
of 15x €149

* exclusief btw, inclusief gezelligheid 😉

Ik loop in beide gevallen een heel boekjaar (mentaal 🤓) met je mee

Ik laat je zien hoe je…

Je software slim instelt

Je bank daar aan koppelt

Slim gebruik maakt van spaarpotjes

Supersnel inkoopfacturen verzamelt en verwerkt

Je eerste verkoopfactuur verstuurt via de software 🙌

Een rittenregistratie en projectadministratie bijhoudt

Je jaar afsluit en aangifte inkomstenbelasting doet 💰😨

Omgaat met btw, uitzonderingen en mogelijke belastingvoordelen

Doelen stelt, vooruit kijkt, reflecteert en bijstelt op basis van je cijfers 🚀

We gaan van A tot Z. Van complete onkunde tot soepele baas.
Als je eenmaal weet wat de kortste en snelste route is, dan is het voortaan copy paste!

Kick-start

We starten met de fundering van je boekhouding; de basisinstellingen. We lopen deze één voor één door en zorgen ervoor dat je de juiste keuzes maakt.

Dankzij deze eenmalige klus verkleinen we direct de kans op menselijke fouten en voorkomen we onnodig handwerk in de toekomst.

Je leert een verkoopfactuur te versturen die voldoet aan de eisen van de Belastingdienst in jouw eigen huisstijl zodat er direct euro’s verdiend kunnen worden.

We zorgen ervoor dat je zakelijke bankrekening gekoppeld wordt aan je boekhoudpakket. Aan transacties overtikken doen we niet! Dat kost veel te veel tijd en is enorm foutgevoelig.

Bonnetjes verzamelen doen we niet in een schoenendoos of ordner maar digitaal. Hiervoor treffen we de voorbereidingen zodat je nooit meer op bonnetjes speurtocht hoeft.

Ik laat je stap voor stap zien hoe je uren en ritten in een handomdraai registreert. Door dit goed bij te houden zorg je ervoor dat je aan het einde van het jaar minder belasting betaald.

Workshop 1: geld moet rollen 

Je hebt netjes de bonnen en facturen verzameld van je uitgaven. En then what? Daar gaat workshop 1 over. 

Er zijn meerdere wegen naar Rome en daarom laat ik je de kortste en snelste routes zien zodat het verwerken van je bonnen en facturen voortaan een fluitje van een cent is.

Je boekhoudpakket heeft een standaard set rubrieken. Ook wel categorieën, labels of grootboekrekeningen genoemd. Geen enkel bedrijf is standaard. Daarom passen we de set rubrieken aan jouw bedrijf en woordgebruik aan. Werkt een stuk makkelijker!

Omdat ik weet waar het altijd fout gaat, passen we de standaard rubrieken hier en daar aan. Hiermee zorgen we ervoor dat de kans op fouten minimaal wordt.

Het zou geen workshop heten als je zelf niet aan de bak moet. Voor het einde van de workshop is jouw boekhouding bijgewerkt en weet je hoe je dit voortaan in 5 minuten per dag zo houdt.

Tot slot bespreken we het gebruik van (spaar)potjes.

Je eerste 1 op 1

Na workshop 1 weet je hoe jij je boekhouding bij kan houden in 5 minuten per dag. Weten en doen zijn twee verschillende dingen en daarom plan je, op een moment naar keuze, in de tweede maand van het programma je eerste 1 op 1 met mij. Enerzijds als stok achter de deur, anderzijds om ervoor te zorgen dat je niet uit de bocht vliegt.

Tijdens deze 1 op 1 kun je al jouw persoonlijke vragen stellen en we bespreken jouw doelen.

Ben je overgestapt van boekhouder/boekhoudpakket? Dan zorgen we tijdens deze 1 op 1 voor een naadloze aansluiting. Wil je weten hoeveel belasting je moet gaan betalen na afloop van dit boekjaar? Dan maken we een snelle berekening die je later zelf kan aanpassen als dat nodig is.

Ik heb ondertussen ook de eerste maand van je boekhouding nagelopen en zal je feedback en tips op maat geven op basis daarvan.

Workshop 2: btw

Workshop twee staat in het teken van de btw (belasting toegevoegde waarde), ook omzetbelasting genoemd.

Een belasting die de meeste ondernemers elk kwartaal moeten betalen. Veel ondernemers krijgen hier spontaan stress van. De boekhouding moet op het laatste moment nog bijwerkt worden en ze hebben geen idee wat de “schade” zal zijn. Dat gaat jou niet overkomen.

De btw is geld dat niet van jou is, het is geld dat je tijdelijk bewaard voor de Belastingdienst. Om deze reden leg ik je uit hoe je (automatisch) btw kunt sparen.

De regels en uitzonderingen die ik tegen ben gekomen in de boekhoudingen van de groep komen voorbij als praktijkvoorbeelden. De blunders van voorgangers gebruik ik ter aanvulling.

We fine-tunen de instellingen van je boekhoudpakket en schaven je werkproces bij waar nodig, zodat het bijna onmogelijk wordt om fouten te maken.

Tot slot dienen we samen je eerste btw-aangifte in.

Workshop 3: voordeel por favor 

Als je veel verdiend moet je veel belasting betalen. Dat is iets waar je mee moet leren leven, maar je wil niet meer belasting betalen dan nodig. Tijdens deze derde workshop laat ik je de inhoud van mijn trukendoos zien.

Het komt allemaal voorbij: zelfstandigenaftrek, startersaftrek, MKB-winstvrijstelling, de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), willekeurig afschrijven, fiscaal voordeel bij sparen voor je pensioen en je arbeidsongeschiktheidsverzekering, middeling enz.

Na deze workshop kun je met behulp van handige tools en je gezonde verstand belastingvoordelen en regelingen optimaal inzetten en benutten.

Tot slot kijken we even terug en vooruit.

Kloppen je voorspellingen nog? Zijn de omzet, kosten en winst zoals verwacht? Zijn er uitschieters? En zo ja, zijn die te verklaren? Heb je wel heel veel geld uitgegeven aan coaching of software? Zie je resultaat of ga je bijsturen?

Je tweede 1 op 1

De tweede 1 op 1 plan je in op een moment naar keuze. Op het moment dat jij daar behoefte aan hebt. Het onderwerp mag je zelf bepalen, maar als jij niks weet, dan weet ik wel iets.

We kunnen kijken naar je werkproces. Kan het nog korter? We kunnen kijken naar jouw plannen en ambities. Wil je investeren? Gaat dat lukken of moet hier een plan voor komen? We kunnen bekijken hoeveel “salaris” je jezelf maandelijks wil kunnen uitbetalen en welke omzet, kosten en winst hierbij horen. We kunnen naar (spaar)potjes kijken. En, en, en… Er is nog zo veel meer waar we het over zouden kunnen hebben op basis van je cijfers. Ik sta te poppelen om met je mee te kijken. 

Workshop 4: it’s a wrap

Het boekjaar is ten einde dus het is letterlijk en figuurlijk tijd om de balans op te maken.

De balans opmaken klinkt heel ingewikkeld, maar met mijn praktische stappenplan kan het niet fout gaan. Mijn stappenplan voor de jaarafsluiting kun je voortaan elk jaar copy pasten.

We doen een algemene controle. We halen de laatste foutjes uit je boekhouding, maken de nodige correcties en zorgen dat je consequent geboekt hebt zodat je cijfers vergelijkbaar zijn. Dat moet én het is handig voor jezelf.

We controleren de btw. Heb je te veel of te weinig afgedragen of aangegeven? Dan is dit het moment om dit recht te zetten.

We zetten de tellers op 0 en zorgen dat je het volgende boekjaar met een schone lei kunt beginnen.

Na het doen van de jaarafsluiting is je boekhouding klaar voor de aangifte inkomstenbelasting.

Aangifte Inkomsten-belasting

Dan is het tijd voor misschien wel het allerspannendste onderdeel van je boekhouding; de aangifte inkomstenbelasting.

Hoeveel geld je mag overmaken naar de Belastingdienst is op dit punt geen grote verrassing. Dit houden we constant in de gaten, dus je weet ongeveer wat de “schade” zal zijn en dit geld staat klaar op een spaarrekening.

Je ontvangt een checklist met bijlage van mij om je te helpen bij het verzamelen van de benodigde gegevens. Je plant de laatste 1 op 1 call in maart of april. Zodat we samen je gehele aangifte inkomstenbelasting netjes voor de deadline van 1 mei kunnen indienen.

Ik laat je tijdens deze call precies zien wat je waar in moet vullen en waarom. Als je wil maken we een opname maken voor de volgende keer dat je aangifte inkomstenbelasting moet doen.

Check, check, dubbel check

Tijdens dit programma verwerken we een volledig boekjaar (en doen we de afsluiting daarvan). Om er zeker van te zijn dat het allemaal goed gaat check ik jouw boekingen elke maand. Ik corrigeer foutjes en voorzie je van feedback. Je doet en leert tegelijkertijd.

Empowerment

Ik stond op het punt om te starten als zelfstandige met een eigen praktijk. Kennis van mijn eigen vakgebied had ik voldoende, maar een boekhouding had ik nog nooit bijgehouden. Daarom koos ik voor het 1 op 1 “bij de hand” traject van Ilse.  

Het traject is inmiddels afgelopen en ik voel me nu zelfverzekerd genoeg om het zelf te doen.  

Susanne Immens

Familie mediator, Immens Mediations

L.O.L.

De groepscursus DIY boekhoden was de beste investering voor mijn bedrijf het afgelopen jaar! Ik leerde zelfstandig mijn boekhouding te doen, heb inmiddels grip op mijn cijfers en kan zelfs zeggen dat ik er lol in heb!

Ilse weet waar ze het over heeft en is bovendien een heel fijn mens.

Sanne Hilwig-Leenders

Freelance Creative & Art Director, Studio Enidé

Goed gespeeld

Ik vind cijfers een belangrijk stuurmiddel. Het helpt om te zien of je het spel goed speelt. Je moet dan wel een beetje snappen waar die cijfers door gevormd worden.

Daarom koos ik voor zelf doen. Met de hulp van Ilse. Doordat zij echt van de cijfers en automatisering is, de wetgeving en mogelijkheden goed kent hoefde ik hier zelf niet helemaal in te duiken.

Ik besteed mijn tijd liever aan waar ík goed in ben en dat kan nu mijn basis staat.

Judith Voet

Sparringspartner & Manager, Heel HR

No stress

Toen ik mijn bedrijf begon wilde ik mijn boekhouding goed geregeld hebben zodat ik gemakkelijk mijn belastingaangiften zou kunnen doen. Daarnaast wilde ik graag begrijpen waar ik mee bezig was.

Voor Ilse leverde mijn boekhouding me veel stress op. Dankzij haar duidelijke instructies ben ik nu altijd goed voorbereid op mijn belastingaangiftes en verstuur ik ze op tijd en zonder spanning.

Claire-Marie Munro

VA, Assist You

Het maakt niet uit of je nog moet starten, of iemand anders je boekhouding nu voor je doet óf dat je  hebt besloten om het anders te gaan aanpakken

Andere dingen die je je misschien afvraagt:

Hoeveel mensen zitten er in een groep?

Minimaal 5 en maximaal 10. 

Wat is de startdatum?

Het groepsprogramma start 2x per jaar. In september en in december. 

De ronde die in september start gaat over het huidige kalenderjaar. Hierin maken we met terugwerkende kracht het hele lopende jaar in orde en sluiten we dit uiteindelijk af met de aangifte inkomstenbelasting. Deze ronde is heel erg geschikt voor ondernemers die hun boekhouding hebben verwaarloosd en (hopeloos 😅) achter de feiten aanlopen.

De ronde die in december start gaat over het volgende kalenderjaar. In december is de kickstart zodat je vanaf 1 januari good to go bent om je boekhouding voor eens en voor altijd onder controle te krijgen. Deze ronde is geschikt voor ondernemers met goede voornemens.

Het 1 op 1 programma kan op elk gewenst moment starten omdat het alleen om jou draait. U vraagt, wij draaien 🤪

Wat heb ik nodig om te kunnen starten?

Een eigen bedrijf, een computer en internet.

Hoe lang duurt het?

Het groepsprogramma duurt minimaal 8 maanden (start in september, huidige boekjaar) en maximaal 15 maanden (start in december, volgende boekjaar). We behandelen altijd een heel boekjaar en de afsluiting en aangifte inkomstenbelasting daarvan.

Het 1 op 1 programma duurt altijd 15 maanden. Hierin behandelen we altijd een heel boekjaar en een stukje van het boekjaar ervoor of erna als dit zo uitkomt.

Hoeveel tijd kost het?

Het groepsprogramma kost je 16 uur aan workshops en 1 op 1 meetings.
Daarnaast heb je gemiddeld een half uur per week nodig om je boekhouding bij te houden.

Het 1 op 1 programma kost je ongeveer 16 uur aan (online) meetings.
Daarnaast heb je gemiddeld een half uur per week nodig om je boekhouding bij te houden.

Kan het ook korter 🧺?

Ik verveel je niet graag met fictieve oefeningen of informatie, die je vergeten bent op het moment suprême. Mijn programma’s gaan daarom altijd over een heel boekjaar en de afsluiting daarvan. Op die manier kan ik je vertellen wat je moet weten en doen op het moment dat het ook moet gebeuren.

Het antwoord is dus ‘nee’, het kan niet korter 😊

Kan het ook live?

Het groepsprogramma kan live als jij een groep van minimaal 5 lotgenoten bij elkaar krijgt. De kosten voor het huren van een locatie (indien nodig) worden 1 op 1 doorberekend.

Het 1 op 1 programma kan live bij MonQui in ‘s-Hertogenbosch. De kosten voor het huren van de locatie (€19 per uur, exclusief btw) worden 1 op 1 doorberekend.

Het 1 op 1 programma kan ook bij jou thuis/op kantoor binnen een straal van 20 kilometer rondom ‘s-Hertogenbosch. Woon of werk je verder weg? Dan overleggen we even wat mogelijk is.

Help je me ook overstappen van boekhoudsoftware als ik nu wat anders heb?

Yes, dat is inclusief (bij het groepsprogramma regelen we dit tijdens een van de 1 op 1 sessies).

Kan je bij het groepsprogramma ook tussendoor nog vragen stellen?

Ja en nee.

Er is een groepsapp waarin je vragen kunt stellen en via de notities in je boekhouding kun je specifieke vragen stellen over je boekingen. Op vragen die met een simpel ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord kunnen worden reageer ik asap. Op de meer uitgebreide vragen kom ik terug tijdens de workshops.

Tijdens de 1 op 1 momenten kun je de vragen stellen die je liever niet in de groep stelt.

Moet ik écht alles zelf doen of zijn er ook dingen die jij voor mij instelt?

Je gaat alles zelf doen. No worries, ik maak het zo simpel dat bijna niet fout kan gaan. Als je toch een keer uit de bocht vliegt zie ik dat tijdens de maandelijkse checks en kom ik to the rescue.

Ik ben echt maar dan ook écht slecht met cijfers, is er hoop voor mij?

Zeker! We werken met software die je kunt vergelijken met de bumpers in de goot van de bowlingbaan. Zelf als je slecht bent met cijfers leer zorgt de software ervoor dat je raak gooit.

Ik heb jarenlang voor de klas gestaan, heb engelengeduld en kan dingen op 101 manieren uitleggen. Zo lang je tot 1000 kunt tellen durf ik het aan.

Deze programma's zijn te uitgebreid voor mij, heb je een alternatief?

Check de APK voor je boekhouding even voor meer informatie.

Ik twijfel nog...

Laten we gewoon even bellen dan denk ik met je mee. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en vrijblijvend en duurt maximaal 30 minuten. 

Niet moeilijk

Jeetje, wat ben ik blij met MoneyMonk, maar nog meer met Ilse. Naast dat wij persoonlijk een klik hebben en heerlijk kunnen kletsen, heeft ze mij het afgelopen jaar heel veel over boekhouden en MoneyMonk geleerd.

Uren bijhouden, facturen versturen, BTW aangifte doen, het is allemaal in een handomdraai gedaan en ze heeft gelijk gekregen; zelf je boekhouding doen hoeft echt niet moeilijk te zijn.

Anke van Erven Dorens

Eventmanager, AnkEvents

Het is tijd om de controle te pakken over je geld en je bedrijf 💪

We gaan ook híer een feestje van maken, deal? Ik zou bijna zeggen: niet gelukt is je geld terug, maar ‘een feestje’ is zo slecht meetbaar 😅

Weet dat ik er alles aan doe binnen mijn macht om het zo simpel en leuk mogelijk voor je te maken. Want dat is het écht als je het onder de knie hebt.

Worst case scenario is dat je het straks wel simpel vindt, maar nog steeds geen feestje. Ik denk dat je dan ook je geld er wel uit hebt 😇

Laten we gewoon even kort bellen,
dan kan jij beoordelen hoe leuk ik ben 😎

Plan direct in mijn agenda je call in (van maximaal 30 min), dan kijken we samen of je in de groep wil, 1 op 1 met mij gaat werken, of dat we meteen weer huilend afscheid nemen 😉